Vanliga träningsskador

Skador vid träning är tyvärr inget ovanligt och de flesta som tränat under en längre tid kommer att dra på sig en eller annan skada. Medan somliga är väldigt milda och endast kräver ett par dagar för kroppen att reparera finns det även allvarliga skador som kan kräva specialisthjälp att bli av med.

Träningsvärk är en av de absolut vanligaste skadorna, så pass vanlig att den sällan räknas som en riktig skada. Vad detta beror på är dock små bristningar i musklerna. En del menar att muskler endast växer när de får vila och uppmanar därför att man inte ska träna muskler när man har träningsvärk i dem. Andra är dock under uppfattningen att det är helt ofarligt att träna när man har träningsvärk och att det mer eller mindre bara är en vanesak.

Muskeln kan dock råka ut för värre skador, exempelvis muskelbristningar. Dessa är mer allvarliga och kan göra väldigt ont. Det har bland annat sagts att det gör ondare att få en muskelbristning kring revbenen än att faktiskt bryta dem. Som tur är läks dessa skador av sig själv så länge man ser till att vila.

Ledbandsskador är väldigt allvarliga skador, speciellt om ledbandet inte bara tänjs ut utan går av helt och hållet. Denna skada kännetecknas av svåra smärtor och begränsad rörlighet i den drabbade kroppsdelen. En ledbandsskada ska så snabbt som möjligt läggas ett tryckförband på och kylas ned. Det är också bra att försöka hålla kroppsdelen så högt som möjligt.

Knäskador är också vanliga i olika utsträckningar och många kan vara svåra att bli av med. Många gånger uppkommer knäskador i hastiga moment som landningar eller vridning. Knäskador är exempelvis relativt vanliga i sporter som innebandy och slalom. Vid en knäskada är det viktigt att alltid uppsöka en läkare för att kunna bedöma hur allvarlig den är och om vad man kan göra åt den.