Se till att träna rätt

Många av de skador som vi drar på oss är för att vi inte sett till att träna rätt. Det kan lätt uppstå skador på rygg och leder om vi använder de maskiner som finns på ett gym på ett felaktigt sätt. Se till att få adekvat utbildning på de maskiner som finns på gymmet innan du sätter igång med din träning.

Att använda maskiner på fel sätt kan öka skaderisken avsevärt, även om det bara handlar om ett litet justeringsfel. På många maskiner idag kan finns det information och bilder som visar hur rörelserna ska utföras. Men om du missuppfattar något kanske du inte märker detta förrän skadan redan är skedd.

För att ytterligare minska risken att du blir skadad under träningen är det rekommenderat att alltid värma upp musklerna på den maskin du väljer innan di sätter igång på full styrka. Börja med låg vikt och kör ett par reps. Öka successivt tills du kommer upp i den vikt du normalt sett brukar träna med.

Om du får problem med rygg eller ledvärk av något slag så ska du genast kontakta någon som kan åtgärda dina problem, de flesta gångerna så kan en naprapat åtgärda de problem som uppstått. Om du bor på västkusten så kan vi rekommendera dig att söka på Naprapat Göteborg för att få hjälp med dina problem.

Efter behandling så kan det vara bra att ta det lugnt och inte börja träna för snabbt inpå en skada. Din naprapat kan ge dig bra tips och råd vad du bör tänka på för att få en smidig start på ditt tränande igen. Kolla upp om du kan få ett utskrivet träningsprogram med de tips och råd du får så du kan följa det programmet och få en bra rehabilitering.

Prata och med din personlige tränare om du har en sådan om den behandling du fått och visa på det träningsprogram du fått av din naprapat och se om ni gemensamt kan komma fram till en bra lösning för hus du ska komma tillbaka till träningen. Speciellt viktigt är det om du varit borta en längre period och din kropp inte har träningsvanan.