Fördelar med fria vikter

Det finns många andledningar till varför fria vikter i mångt och mycket är att föredra framför de typiska träningsmaskinerna på ett gym. Styrketräning som sker med maskiner har bland annat en tendens att punktträna några få muskeldelar medans fria vikter aktiverer kroppens muskulatur på en betydligt bredare front.

Den stora anledningen till detta är att en maskin hjälper till att stabilisera kroppen medans du utför en övning, vilket alltså inte är fallet med fria vikter. Det lustiga är att många som nyligen börjar träna ofta tror att detta är något positivt, men så är alltså inte fallet.

Om du istället lägger på fria viktskivor på en stång och kör igång och tränar så tvingas då kroppen att hela tiden stabilisera sig själv under de olika momenten. På så vis så tränar man exempelvis upp både mage och rygg (coren) medans du genomför en typisk benböjsövning med stång.

Något som man dock inte får glömma bort är att du självfallet måste genomföra de olika träningsövningarna rätt, helst med fira vikter eftersom det annars kan vara väldigt skadligt. Om du är helt novis så kan du därför inledningsvis behöva hjälp på traven. Tala antingen med en vän som är duktig på styrketräning och som möjligtvis kan följa med dig på gymmet och se till så att du lär dig övningarna på ett korrekt sätt, eller anlita helt enkelt en personlig tränare (också kallat PT.)

Notera även att träning där du använder kroppens egen vikt också är bra på ett liknande sätt.