Cykelträning på vintern

Om man huvudsakligen tränar med cykel och normalt sett slutar upp med detta på vintern tänkte vi tips att man faktiskt inte behöver göra detta; det är fullt möjligt att fortsätta cykla trots att vintern kommer. Så länge man förbereder sig på rätt sätt.

Det första man måste tackla är ju frågan om grepp på underlag som snö och is. Många tror nog att man kommer att halka och ramla omkull efter bara några tramptag, men detta är inte fallet så länge man satsar på att byta ut däcken mot ett dubb- eller vinterdäck. Se bara till att välja ett par som verkligen passar.

Man måste så klart även förbereda kroppen på ett annat sätt. Detta börjar med att klä på sig rätt. Lager på lagerprincipen fungerar bäst här och kommer inte att göra det svårt att röra sig. Det är också smart att fylla på kroppens energireservoarer innan man ger sig ut. Ta både något att äta och dricka innan träningspasset, och dra kanske även med något för längre turer.

Att hålla ett öga på väderleksrapporterna är också att rekommendera för att veta när finns risk för tungt snöfall. Men också bara för att få en bättre uppfattning om när man kan förvänta sig att vägarna är tillräckligt plogade för att man ska kunna ta sig fram säkert och inte behöva cykla allt för nära trafiken.

Slutligen är det ju värt att påpeka att man alltid måste ha fungerande belysning på cykeln och en reflexväst för att verkligen vara säker när man cyklar ute på vintern. Mörkret faller snabbt och kan man inte garantera att man kan synas när man är ute och cyklar utsätter man sig själv och andra i trafiken för väldigt onödig fara.

Om man nu provar allt detta och finner att denna typ av vinterträning inte passar en går det ju alltid att titta på alternativ som spinning. Är man en erfaren cyklist är det bra att veta hur man får ut så mycket som möjligt från ett spinningpass  jämfört med en pass på en vanlig cykel.