Bra träning under graviditeten

Det finns egentligen ingen anledning varför man ska sätta sig på soffan i nio månader så fort man får reda på att man är gravid. Det är mycket bättre att fortsätta hålla sig aktiv under hela graviditeten. 

Tala med barnmorskan

Innan du påbörjar en träningsregim är det bra att tala med barnmorskan och se vad hon rekommenderar. Alla graviditeter är annorlunda och har man stora problem med foglossningar eller en problematisk graviditet kan träningsrekommendationerna vara annorlunda. 

Tänk på kosten

För att må bra under träningen gäller det att ära rätt. Du behöver inte äta för två bara för att du bär på ett barn, egentligen ska man inte öka sitt kaloriintag alls förrän i slutet av graviditeten. Och då handlar det bara om cirka 300 kalorier vilket innebär ett extra mellanmål om dagen.

Det du kan göra är att besöka graviditetskollen.nu och läsa om kosttillskott. Om försöker vara så hälosam som möjligt under graviditeten, eller för att ens bli gravid, kan man behöva tillskott som är svåra att få i sig genom maten. Järn och folsyra är två vanliga komplement som en kvinna behöver. 

Promenera mera

En daglig promenad på en timme är väldigt bra för kroppen oavsett om man är gravid eller inte. Att få röra på sig varje dag leder till en hälsosammare kropp och kan göra graviditeten lättare då man inte riskerar att öka för mycket i vikt. 

Styrketräning

Du kan styrketräna under graviditeten men endast för att behålla de muskler du har, inte bygga fler. Eftersom kroppen förändras under graviditeten blir man lite överrörlig då leder och ligament blir mer böjbara. Använd lättare vikter och fler repititioner. Fokusera på rygg och mage för att slippa bäckensmärtor. Om man har för svaga muskler riskerar man att få mera krämpor under de kommande månaderna.