Bra hantelövningar för träning hemma

Som alla vet är det inte alltid helt enkelt att finna tid att ta sig iväg till gymmet. Som kompletterande träning rekommenderar vi därför att du kör lite kroppsövningar hemma och att du sedan kompletterar desssa med en eller ett par hantelövningar. Denna gång tänkte vi tipsa om tre bra hantalövningar som du enkelt kan göra hemifrån.

Skaffa nödvändig utrustning

För dig som saknar den utrustning som krävs bör du självlfallet inhandla ett par hantlar av hög kvalité. Sikta hellre för lågt än för högt viktmässigt och komplettera därefter med tyngre allt eftersom din styrka förbättras. Ett vanligt misstag många gör är att gå ut för tungt, vilket ofta leder till tråkiga skadascenarion som då sätter stopp för din fortsatta träning under längre perioder.

Diagonallyft

Denna övning är främst en övning framtagen för att stärka dina axlar. För att utföra övningen rekommenderar vi dig att du ställer en stol ungefär en halvmeter framför dig och att du sedan tar tag i stolen med den arm som är ledig och lutar dig 45 grader framåt. Svanka gärna lite lätt med ryggen och pressa försöktigt ut bröstet för att förbättra din hållning. Lyft därefter den armen som tillhör den axel du tänkt träna snett uppåt och utåt från kroppen. Tänk på att från början inte använda dig utav en vikt som är speciellt tung då det är tekniken som bör ligga i fokus. Därefter kan du gradvis öka viktmässigt genom att använda dig utav tyngre hantlar. Faktum är att du faktiskt kan starta helt utan hantel och enbart använda armens egna vikt som tyngd.

Axellyft

Axellyft är en relativt lätt övning att utföra, även för den oerfarne i träningssammanhang. I denna övning tränar du främst deltamuskeln och övre delarna utav ryggpartiet. För de som är ute efter rent estetiska förbättringar på kroppen så är även denna övning mycket bra för att bredda ditt axelparti. För att utföra övningen tar du tag i en hantal av samma viktklass i vardera hand och låter dem först hänga på sidan om kroppen. Stå avslappnad med större delen av kroppen men se till att spänna bålen inför lyftet. Lyft armerna rakt ut men absolut inte högre än upp till axlarna och helst lite lägre än så, för att undvika onödiga skaderisker. Sänk därefter ner hantlarna igen men gör det med ett kontrollerat motstånd.

Enarmsrod med hantel

Denna övning stärker främst ryggmuskeln latissimus dorsi, men du tränar även delar av axel- och skuldermuskler. Om du inte har tillgång till en träningsbänk hemma så går det bra med något i liknande höjd med bra stabilitet, exempelvis en vanlig träbänk. Placera ett knä och en arm på bänken och lyft därefter hanteln uppåt med din fria arm. Var noga med att hålla underarmen som du lyfter med så lodrät som möjligt.