Behandla träningsskador

Vi är många som rör på oss, tränar, motionerar för att vi mår bra av det. Vi får bättre hälsa, känner oss piggare och får mer energi. Ibland blir dock ambitionen lite för hög och vi utsätter våra kroppar för belastningar som de inte klarar av. De kanske mest förekommande felen är att vi överskattar vår fysiska status och underskattar vår ålder.  

Träningsskadorna ser olika ut beroende på vad vi har sysslat med för aktiviteter och i vilken omfattning. En del kan bli allvarliga, men ofta kan en yrkeskunnig terapeut, som exempelvis Naprapatlandslaget, lindra och bota besvären. Några av de vanligaste problemen som vi drabbas av är de här:

  • Rygg. I ländryggen uppstår ibland smärta på grund av ryggskott, värk, stelhet och diskbråck.
  • Armbåge. Ensidiga och kraftfulla rörelser i tennis, badminton, squash och golf ger ofta värk och inflammationer i armbågen. Jobbar du dessutom vid dator kan de liknande rörelserna ge ytterligare problem med musarm.
  • Knä. Innebandens popularitet, men även andra snabba sporter i innemiljö som basket och handboll, kan ge problem med skadade knän, schlatter och allmän värk.
  • Fot. Även här är de som deltar i inomhussporter drabbade, men också kampsporter, löpning, hoppsporter, fotboll med mera kan få problem. 
  • Axel och skuldror. Tennis, badminton, squash och golf är även här representerade bland de som får besvär.

Går det att förebygga träningsskador?

Det gör det. De flesta av oss vet att det är viktigt att inleda all träning med måttlighet. Några exempel. Börja 

  • löpträningen med att springa och ibland gå i lugn takt i korta sträckor. 
  • styrketräningen med små vikter och varierade övningar
  • lagsporter med att ligga i bakgrunden och 'maska': kom sist upp i anfallet och ta det lugnt tillbaka i försvar. Hoppa över byten i hockey, handboll med mera.

Öka träningsdosen måttligt och se till att få ordentlig vila och tid för återuppbyggnad. Framförallt i början, sedan kan du sakta öka träningsdosen.