Att starta eget gym

Hälsa och träning är 2010-talets stora trender, aldrig har människor varit så noga med att äta rätt och hålla sig i form som idag! I den här artikeln går vi igenom några saker att tänka på för dig som vill surfa på trenden och starta eget gym.

Fixa tillstånden

Ta reda på allt du behöver veta om skatter och avtal. Att driva företag innebär en djungel av regler och myndighetskrav. Börja med att kolla in sajten verksamt.se, som är ett samarbete mellan Skatteverket, Bolagsverket och Tillväxtverket och som ger all information en ny företagare behöver.

Det kan också vara smart att ställa några frågor till miljöförvaltningen på din kommun. Det är de som har tillsyn över gymverksamhet och som bland annat kontrollerar att hygienkraven uppfylls. Kolla konkurrensen

Det är alltid en god idé att ha koll på sina konkurrenter. Vilka aktörer finns på din ort och hur kan du konkurrera med dem? På en liten ort kanske ett bra allroundgym är vad som efterfrågas, medan en större ort kräver en egen nisch. Kanske ett 24-timmarsgym, ett gym som erbjuder barnpassning under träningen eller ett som vänder sig uteslutande till kvinnor?

Våga också fråga andra gymägare om tips och råd! Känns det dumt att be närmsta konkurrenten om hjälp, så ta kontakt med någon som driver ett gym av den typ du är intresserad av i en annan stad. De flesta blir smickrade av att bli tillfrågade.

Satsa pengar på rätt utrustning

När du vet vilken inriktning du ska ha och har hittat en lämplig lokal är det dags att fylla det med utrustning. Vilken utrustning du behöver beror förstås på träningsinriktning. Några allmänna tips:

  • Kolla in andrahandsmarknaden. Viss utrustning går utmärkt att skaffa begagnad! Flera stora gymgrossister erbjuder begagnade maskiner, men det går också att söka på privatmarknaden.
  • Köp in produkter i företagets färger och logotyp hos ett reklamtryckeri. Personalkläder, giveaways som vattenflaskor och nyckelband och kanske handdukar till omklädningsrummen ger ett sammanhållet och proffsigt intryck!
  • Glöm inte basutrustningen! För att verksamheten ska fungera behövs även dator, programvara för kundregister, ljudanläggning och mycket annat. Du måste också kunna ta betalt, så kassaregister och kortdragare är viktiga inköp.