Aktiviteter utanför gymmet

Du behöver inte bo på gymmet för att behålla din hälsa eller för att hålla kroppen i trim. Det finns gott om aktiviteter utomhus som du kan sysselsätta dig med, när gymmet börjar kännas tråkigt och instängt.

Terrängpromenad För en person som är van att gå på ett löpband, kanske det inte känns så meningsfullt att ta en promenad utomhus om man inte gillar den friska luften och naturen. Gör det till en utmaning istället. Gå i varierad terräng för att få igång hjärtat och blodcirkulationen. Försök att jobba på stranden eller hitta en hög kulle eller berg att bestiga. Den varierade träningen kommer att kännas efter bara några dagar. Du får snabbt en stark kropp. Du lär dig bättre löptekniker och slappnar av på ett helt annat sätt, när det inte längre spelar så stor roll hur långt eller hur snabbt du tar dig igenom banan. Det enda som spelar roll är att ta sig i mål.

Längdskidor Under vintern känns det extra motigt att vara ute: det är kallt, det är blött och allting är lite tyngre och jobbigare att göra. Byt ut sommarpromenaderna mot längdskidåkning! Det är en av de absolut bästa träningsformerna för kroppen. Du blir starkare, smidigare, får bättre flås och blir snabb. För dig som gillar riktiga utmaningar, ska du ställa upp i ett långlopp. Det arrangeras många lopp under vintermånaderna, de största är så klart Vasaloppet. Den här sporten kräver dock bra utrustning, lära dig hur vallning fungerar och hitta rätt teknik. att hitta rätt valla är ett projekt i sig: bästa hjälpen får du om du hos en försäljare. De vet vilka vallningar som behövs för olika underlag, åkstil och längd på passen.